Възможен ли е фалит на Wizz Air или Ryanair?

Макар и с доста непопулярни рестриктивни политики през последните години, двете нискотарифни авиолинии се превърнаха в едни най-предпочитаните превозвачи за пътешествениците в България, а и в цяла Европа. За това и много от нас сега се питат до колко е възможен фалит на тези две компании поради тоталната криза, която обхвана авио индустрията в следствие на епидемията от Коронавирус.

Ще разгледаме случая от няколко гледни точки, които включват последните новини около двете авиолинии, официалните позиции на двете компании, финансовият им модел, както и възможностите за държавно подпомагане.

Защо рискът за несъстоятелност при авиолиниите е толкова голям?

Темата за финансовия модел на авио превозвачите е изключително интересна и обширна. Ако се опитаме да обобщим всичките аспекти от нея, то можем да кажем, че авиолиниите работят в един изключително конкурентен пазар, в който се изисква много внимателен анализ на ред икономически, политически, миграционни и др. тип аспекти и правилни стратегически стъпки, за да бъде бизнесът на компаниите печеливш. Финансовият им модел е характеризиран с много високи фиксирани разходи свързани с изплащането на самолетите към производителите, заплати за наземен и опериращ персонал, летищни такси, поддръжка, офиси и мн др. Тоест, дори когато летят авиолиниите се борят за изключително малки маржове, а когато са спрени в случай като настоящия, то огромната част от разходите им си продължава и е въпрос на гъвкавост и финансов ресурс  колко време компанията може де продължи да изчаква.

Ще помогнат ли правителствата и ЕС на авиолиниите за да оцелеят?

Европейското законодателство позволява държавни помощи към авиолиниите само в ситуации на изключително големи икономически сътресения. Миналата седмица президентът на Европейската Комисия определи ситуацията с Коронавирус епидемията като точно такава. Това означава, че посредством различни инструменти държавите ще могат да подпомагат авиолиниите. Тъй като обаче необходимите суми ще бъдат доста големи, не е изключено и в определени случаи правителствата да преценят, че такова подпомагане за определена компания би било безпредметно и да не се възползват от тази възможност. (Напомняме Ви, че ред авиолинии бяха в изключително лошо финансово състояние и преди Коронавирус кризата).

закъснял-или-отменен-полет

Ще помогнат ли Ирландия на RyanAir и Унгария на Wizz Air?

Казусът с тези две авиолинии е доста интересен, но и доста сходен. Първо и двете не се водят за т.нар. национален превозвач на съответната държава, въпреки че Унгария няма такъв след фалита на MALEV през 2012. Второ, двете авиолинии са с изключително добре развити мрежи с много хъбове из цяла Европа и много голям брой самолети, което прави спасяването на компания от такъв калибър още по-трудно. Трето, Ирландия и Унгария не са държави с ресурсите на напр. Германия или Франция и в период на финансова криза със сигурност ще имат доста по-ограничени възможности. Така че, с голямо любопитство очакваме да видим развитието на ситуацията.

Какви са официалните позиции на Wizz Air и Ryanair?

Изпълнителният директор на Wizz Air – Жозеф Варади, заяви в интервю преди седмица, че неговата компания е изключително добре подготвена за ситуацията с много голям капиталов ресурс (1.5 милиарда Евро), с който може да продължи да съществува дори и ако ситуацията продължи 2-3 години. Изпълнителния директор на Ryanair също така обяви, че ще има неотложни мерки за съкращаване на разходите, които ще позволят на компанията да премине през тази криза, дори и ако тя продължи 12 месеца. Вижте по-долу части от техните изказвания (на английски).

Интервю с Жосеф Варади пред унгарския информационен портал Index:

„The good news is that when crisis started, we had € 1.5 billion. According to industry studies, Wiz Air is one of the strongest airlines in the world in terms of liquidity and solvency. So when the crisis really hits, it will hurt others much more than us. If we wouldn’t fly a single flight, we could still finance ourselves for about three years. Many of our competitors have only 1-2 months of liquidity, many are already trying to get loans or negotiating with governments for financial aid, otherwise they will not be able to survive. And even if they get that help, their plans will change dramatically because the money will need to be repaid. We expect that weaker airlines will disappear or continue to weaken, while stronger ones will be able to run into significantly better market positions after the crisis.

We do not think about state aid. But it’s interesting what will happen to those who do. On the one hand, that money usually has to be repaid, these companies will not be able to develop as much as before, because they’ll need to make structural changes. On the other hand, there is also the legal side of such aid.

Several airlines have serious liquidity problems, the credit market has crashed, so they won’t be able to raise money there. If someone wants to borrow today, it costs considerably more than two months ago. On the other hand, banks aren’t sure if they should even lend money to airlines at this point. This is a basic problem, but it is currently difficult to predict what will happen to these companies.

We have always lived by “cash is king” principle, leaving a big reserve. The aviation industry is susceptible to numerous shock situations, just to mention epidemics, conflict in Ukraine or the current crisis. We may call it Wizz Air’s management philosophy, but I think this industry should operate with significantly more cash than would normally seem reasonable. On one hand, it makes us more resilient in times of crisis or even in a weaker economic environment. On the other hand, we can act immediately if a strategic opportunity opens up.“

Части от интервюто на Financial Times с Майкъл О’Лиъри, RyanAir

„The priority here for us as a company is how do we preserve as much cash so that if we have to operate for three, six, nine, maybe even 12 months, with no flights and no revenues how do we survive that, do we have the cash to survive that and we believe we do,“

Заключителни думи

Със сигурност всички ние се надяваме тези две авиолинии да продължат да оперират пълноценно от България и след кризата. Ситуацията обаче е много критична за авио индустрията, така че въпреки положителния тон на директорите на двете компании, предизвикателствата пред тях са с невиждан до сега размер и те определено ще срещнат ред трудности. Предстои да видим как те ще се справят с тях.

TravelSmart