TravelSmart се среща с пилота Марио Бакалов
Направихме едно изключително полезно и интригуващо интервю с единствения български пилот на Airbus A380 в Европа – Марио Бакалов. Той сподели с нас много истории от детството си и избора си да стане пилот, како и погледа му върху настоящите тенденции в авиоиндустрията и съветите му към запалените пътешественици.
Приятно четене! 🙂
Здравей, Марио. Благодарим ти много за времето, което отделяш за това интервю с нас. Опитът ти като пилот е много голям и сме сигурни, че това интервю ще е много интересно и полезно за последователите ни. Но нека започнем с няколко изречения за теб – Би ли ни се представил накратко?
Ⓜ️ Здравейте! Казвам се Марио Бакалов, на 39 години, със семейството ми съм предимно във Франкфурт и имам голямото щастие да живея детската ми мечта, а именно да летя по широкия свят като пилот на Airbus А-380, който приземих и в София преди 3 години. Освен летенето се занимавам с мотивационни лекции и презентации за корпоративния свят.
Разкажи ни малко повече за твоето решение и мотивация да станеш пилот? Кои са нещата, които те вдъхновиха най-много?
Ⓜ️ Всъщност, аз съм избирал тази професия няколко пъти в живота ми. Първо като дете, когато се влюбих в авиацията и започнах да мечтая за безгранично летене и пътувания по широкия свят, след това отново като юноша, когато бях дълбоко впечатлен от техниката и работата в екип. Но най-съзнателно избрах тази професия като завърших училище, на 19 годишна възраст. Тогава реших, че моето призвание е да летя. Избрах една нестандартна и вълнуваща професия с липса на рутина, работа в екип на високо ниво, управление на на най-модерни технологии и при един от най-добрите работодатели на света.
Колко често летиш? И какво е да пътуваш в целия свят като пилот?
Ⓜ️ Летя от три до четири пъти месечно. Възможността да пътувам из целия свят лично за мен с годините се превърна в една рутина. В същото време обаче е изключително интересно и вълнуващо и си има своя чар днес да си в Ню Йорк, следващата седмица в Сингапур. Човек се привързва към този начин на живот, въпреки че е доста изморително, а за някой хора дори немислимо.
Кои са любимите ти дестинации и какво намираш за най-интересно в тях?
Ⓜ️ Не веднъж съм споменавал, че за мен раят на земята това е Кейптаун в Южна Африка- спиращи дъха гледки, едни от най-красивите крайбрежни пътища, безоблачно небе, невероятно вкусна храна и мога да изброявам още десетки причини, които ме карат да пътувам до Кейп Таун поне веднъж годишно. Любими са ми още Сингапур, Банкок, Ванкувър, а от европейските дестинации Палма де Майорка е моят фаворит.
Както знаеш, аудиторията ни се състои от много активни пътешественици. Какви съвети би им дал при по-дългите пътувания, които те планират?
Ⓜ️ Всъщност не считам себе си за пътешественик, но това, което винаги помага при предприемането на едно далечно пътуване е човек предварително да се запознае с това, какво го очаква. На първо място по важност е визов режим. След това вече е полезно да знаем какво ни очаква, нещо за местната култура, традиции, навици, храна, валута, изисквания за облекло, поведение въобще всяка полезна информация, която ще ни спести неприятни изненади на място.
Не малко хора се притесняват от по-дългите полети (над 3 часа). Какво би препоръчал на тях за един по-спокоен и комфортен полет?
Ⓜ️ Времето в самолета винаги минава по-бързо, когато вниманието на човек е приковано от интересен филм, любима книга или работа с компютъра. Също препоръчвам по време на дълги полети да се избягва употребата на алкохол и прекомерното хранене. Действието на алкохола се ускорява много бързо във въздуха, а заради ниското налягане, човек се подува и се чувства много по-некомфортно след обилно похапване по време на полет отколкото на земята. Също така, за да се избегне дехидратация на организма е необходимо да приемаме много вода по време на дълъг полет. Добре е да се движите в самолета поне веднъж на час за да активирате кръвообращението, например разходка из пътническата кабина или до тоалетната. Успокоителен е и фактът, че самолетите за дълги полети са често по-големи, т.е. по-спокойно и удобно се лети в тях.
Lufthansa определено е една от най-добрите авиокомпании в света. Какви според теб са основните й предимства и защо пътешественици да предпочетат нейните услуги пред тези на конкурентни авиолинии.
Ⓜ️ Компанията е с история, високо ниво на обучение на екипажа и стандарти в обслужването. Не мога да дам безпристрастен отговор на този въпрос. В следствие на появата на нискотарифните превозвачи през последните години, всяка дългогодишна авиокомпания е принудена да направи сериозни промени по отношение на сервиза и услугите, които се включват в цената на билетите и то не в положителна посока. Радвам се, че голяма част от българите все още предпочитат и пътуват с моя работодател и оценяват всичко, което авиокомпанията прави за своите пътници.
В каква насока ще се развива гражданската авиационна индустрия? Какви са трендовете в момента и какви промени можем да очакваме?
Ⓜ️ Поради сравнително изгодните цени на самолетните билети от няколко години насам пътуването със самолет става все по-достъпен и предпочитан начин за транспорт. От последните няколко месеца обаче много актуална става темата „flygskam“ или „flight shaming“ свързана с името на Грета Тунберг-основателка на движението, която настоява за отказ от пътуването със самолет и използването на алтернативен транспорт, щадящ замърсяването на околната среда. Въпреки че не може да се каже колко точно последователи има това движение, в Швеция (откъдето започва началото му) е отбелязан ръст на пътуванията с влак през периода януари-април тази година. Така или иначе обаче е факт, че пътниците ползващи авиопревоз се увеличават годишно с 4-5%. Според проучванията на Аirbus и Boeing се очаква тази тенденция да се задържи до към 2035 г. В бъдеще много интензивно ще се изследват алтернативни горива като биокеросин или синтетичен керосин. Самолетите ще станат осезаемо по-икономични и доброволната компенсация на въглероден двуокис ще бъде популярен метод за успокояване на чувството за вина. Т.н. Е-мобилност по летищата ще нарастне и предмет на дискусии ще бъде дали цени за билет от рода на 9.99€ действително са смислени и устойчиви. Смятам също, че летенето няма да бъде по-комфортно, напротив, повечето пътници за съжаление не са готови да инвестират пари за удобство и това кара авиокомпаниите към минималистичност.
Постоянно слушаме за рекорден брой пътници, които използват самолет всяка година. Има ли лимит и какъв е той?
Ⓜ️ Прогнозите показват, че световния авиационен трафик ще се удвои до 2038 година. Дали това обаче е възможно тепърва ще се покаже, защото този огромен растеж води до редица трудности: има нужда от над 1 милион нови пилоти, които трябва да бъдат намерени и обучени; трафикът на места, например Европа, е толкова гъст, имам предвид летища и въздушно пространство, че не разрешава такъв растеж. Има крещяща нужда от иновации в технологиите на самолетите, например в горивата, които за сега не са на лице; дискусиите около опазването на околната среда се намират тепърва в тяхното начало; консолидациите при авиокомпаниите също ще продължат (помислете колко авиокомпании фалираха само през последните месеци); не на последно място в този глобализиран свят, геополитически кризи удрят най-ясно и бързо авиацията. Така че, мисля, че действително има лимити на този растеж.
Разкажи ни малко повече за Airbus A380? С какво се различава управлението му? Подкрепяш ли бавното му изтегляне от пазара?
Ⓜ️ Като пилот на А380 не съм във възторг от факта, че предстой изтеглянето му. Това е един толкова сполучлив самолет, както за екипажите, така и за пътниците. Всички го обичат освен авиокомпаниите, защото с неговите 4 мотори гори в сравнение повече от самолети с два като например А330 или А350. Въпреки спирането на продукцията през 2021, този прекрасен самолет ще лети още минимум 10-15 години и така ще може да му се радваме. Аз тайно се надявам, че все пак някой ден ще има ренесанс и производството ще се обнови с нови и по-икономично мотори.
Заключителни думи към българския пътешественик?
Ⓜ️ С радост установявам, че Българите все повече пътуват и все по на далеч. Виждам, че любознанието расте и хората видимо се интересуват от света във всичките му цветове и искат да го опознаят. Летенето остава номер 1 транспортно средство, както от гледна точка на безопасност, така и от гледна точка на икономичност. Пожелавам на всички пътешественици вълнуващи преживявания и щастливи кацания! И кой знае, някой ден може да се видим на борда на А380
Благодарим ти много за отделеното време и внимание! 🙂
Край
.
👉 Последвайте пилота Мариo Бакалов и кръстосвайте заедно с него безкрайните небеса на борда на Airbus A380.
Facebook: FlySuperMario
LinkedIn: Mario Bakalov
Instagram: FlySuperMario
YouTube: Mario Bakalov
TravelSmart.bg
Други интересни и полезни материали можете да намерите в секция “Полезни статии”
Copyrights: Всички изображения в статията са предоставени лично от Марио Бакалов
Оставете коментар