Коронавирус – Отменени полети
Всичко което трябва да знаем за правата ни при отменен полет поради Коронавирус епидемията, както и възможностите за компенсация.
Броят на случаите на заразени хора с Коронавирус расте и в следствие на това все повече авиолинии започват да отменят полетите си. Пътуващите до Китай, Италия и Иран са тези които пострадаха най-много до момента, но с епидемичното разпространение на вируса и много други дестинации в Европа и Азия са повлияни от тези събития. За пътниците е важно да знаят какви са правата им в тези случаи, както и възможностите за компенсации при отменен полет поради Коронавирус.
Полетът ми беше отменен заради Коронавирус, какво мога да направя?
Както при всеки един случай на отмяна на полет, авиолинията е длъжна или да Ви върне парите, които сте заплатили за билета, или да Ви предложи алтернативен полет, с който да стигнете до Вашата дестинация.
Можете ли да получите компенсация в тези случаи? Вижте по-долу как можете да проверите дали Коронавирус е реалната причина за отмяната на полета Ви.
Коронавирусът смята ли се за “извънредно обстоятелство”, което да изисква отмяна на полет?
Според европейската регулация EU Reg 261/2004 извънредно обстоятелство е събитие извън контрола на авиолинията. Епидемията от Коронавирус е такова събитие и няколко държави вече вкл. Китай и Италия направиха официално предупреждение за пътуванията от и до съответната страна. Отменянето на тези полети е направено с цел да се запази обществената безопасност и повлияните пътници нямат правото да получат допълнителна компенсация от превозвача.
Кога имам правото на компенсация за отменен полет поради Коронавирус?
Докато някои компании искрено отменят полетите си, за да защитят своите пътници, други го правят за да защитят джобовете си. С увеличаването на хаоса и паниката, авиолиниите, които целят да отменят неизгодни полети за тях имат удобната причина – Коронавирус. Според правните експерти. пътниците имат право да пледират за компенсация в случаите на отмяна поради “корона” когато:
- Авиолинията отменя полета поради финансови причини
- Няма налично официално предупреждение за пътуване от и до конкретния регион
Докато официално не се препоръчва да се пътува до северна Италия, ако полетът Ви от София до Сицилия е отменен, то може би коронавирус не е единствената причина за това. Като цяло желанието да се пътува в Европа, а и в целия свят спадна рязко последните седмици и това води до спад в резервациите на много полети. За това и авиолиниите ги отменят с претекста, че го правят единствено поради Коронавирус, а реално икономическите причини са не по-малко силен фактор за тях. Когато това се случи, пътниците имат право на компенсация.
Промених мнението си и реших, че не желая да летя въпреки че имам билет. Какво мога да направя?
Ако има официално предупреждение за ограничаване на пътуванията до конкретната дестинация, би трябвало да си получите парите в 14 дневен срок. В останалите случаи правилата за промяна и отмяна на резервация на авиолинията важат.
В случаите, в които не сте сигурни дали да летите ви препоръчваме да се свържете с авиолинията.
Как да заведа иск за компенсация за коронавирус отменени полети?
След като събитието вече се е случило и Вие не сте могли да пътувате, имате 2 варианта за действие.
Самостоятелна борба за компенсация
Както неведнъж сме описвали темата, ние имаме възможността да се борим самостоятелно за компенсацията си и да получим 100% от нейния размер. С някои авиолинии това става сравнително по-лесно, но в повечето случаи е необходимо да се въоръжим с много търпение и упоритост.
С текущата епидемия от Коронавирус ситуацията е още по затегната и най-вероятно отговорите на авиолинията ще закъсняват със седмици.
Ако се колебаете как да подходите в конкретния случай, вижте класацията AirHelp Score 2019, където авиолиниите са подредени по това колко зачитат правата на пътниците и колко лесно изплащат компенсации.
Заявяване на иск чрез брокер за компенсации
Вторият вариант е да заявите иска си чрез брокер за компенсации. В този случай, заявяването е безплатно, а брокерът ще удържи таксата си (стандартно 25% от размера на компенсацията) само в случаите, когато успее да се пребори за обезщетението Ви.
Фирмите, които се занимават с този тип дейност станаха изключително много в последно време. Ние все пак Ви препоръчваме да се доверите на най-доказаните такива.
FlightRight – най-големият немски брокер и може би най-популярната в Европа компания за компенсации. Прави ни впечатление колко отблизо следят ситуацията с Коронавирус. Много бързо и лесно можете да проверите полета си с тях тук.
ClaimCompass – Най-популярната компания в България. Предимството е че можете да въведете иска си и да кореспондирате с тях на български език. Ние имаме и интегрирана тяхната форма на сайта ни, където лесно можете да въведете данните на полета си.
Пожелаваме Ви успех!
Ако вече сте се преборили за компенсацията си и желаете да споделите опита си, ще сме много благодарни ако го направите с коментар по-долу.
Благодарим Ви!
Коронавирус – Отменени полети
TravelSmart
В Airhelp можеш да посочиш само дата на отминал полет, но не и предстоящ отменен. А в Aircompass никъде няма като причина за отмяната коронавирус или пък ти сам да посочиш каква е, има други предварително написани, но несъотнасящи се към сегашната ситуация. Аз имам вече отменен полет за април до Виена и причината беше именно такава, но явно мога да предявя иск за компенсация, защото предишния ден си има, но той не ми върши работа и най-вероятно нарочно са го отменили заради малкия интерес и отменилите пътници, а не че има забрана за пътуване до Австрия…
Здравейте, Никола,
Благодарим за обратната връзка!
Относно Вашия полет – да, вероятно причините са и икономически, точно в тези случаи може да се търси компенсация в последствие.
Вероятно обаче компанията има право да промени датата на полета Ви тъй като има 1 месец от днес до датата на полета Ви.
Имам билети с Райън за Виена 24-28 март. Нямам имейл за отмяна на полета, но решавам да НЕ пътувам. Има ли шанс, ако поискам смяна на датата, поради корона вируса, за друг месец, да ми удоволетворят желанието? Или да получа кредит на тази стойност за следващ полет някъде по дестинациите им?
Да, можете да смените датите си.
Пробвайте да го направите като влезете в резервацията си в сайта на Ryanair.
Имам полет до Йордания Акаба на 18.03 до 22.03.20.На 12.03.20 година получих писмо на имейла,че полетът на 22.03.20 г от Акаба до София се отменя.Имам ли право на обезщетение?
Здравейте, Бистра,
Можете да поискате шълно възстановяване на сумата от Ryanair – и за двата полета.
За допълнително обезщетение не сме сигурни, можете да пробвате чрез един от брокерите за обезщетения посочени в статията.
Здр отмениха ми полета но пише парите ште ги вастановим но мина месец няма пари
Ryanair ми поискаха голяма сума пари при запитване дали мога да сменя датите си за полет до Париж на 18ти март за друг месец! Причините, които посочихме бяха, че двама от групата ни са с хронични заболявания и при евентуално заразяване за тях ще има тежки последици. Във Франция както знаете има доста заразени. Все пак живеем във времена, в които икономическите интереси за някои хора са по-важни от човешките животи.
Имам резервиран полет да Меменген на 24 март Wizz Air, и обратно 27 март Ryanair бих желал да го отменя заради Коронавирус?
Здравейте,
Повече информация за двете авиолинии можете да намерите тук: https://www.travelsmart.bg/%d0%ba%d0%be%d1%80%d0%be%d0%bd%d0%b0%d0%b2%d0%b8%d1%80%d1%83%d1%81-%d0%be%d1%82%d0%bc%d1%8f%d0%bd%d0%b0-%d0%b8-%d0%bf%d1%80%d0%be%d0%bc%d1%8f%d0%bd%d0%b0-%d0%bd%d0%b0-%d0%bf%d0%be%d0%bb%d0%b5%d1%82/
с Wizz Air ако полетът ще се осъществи не можете да направите нищо различно от стандартното.
с Ryanair Можете да смените датата на полета си безплатно.
Здравейте, имам билет за 9 април Глазгоу-Лондон-София. Получих съобщение,зе полета Глазгоу-София е анулиран, Съответно няма га мога да ползвам ивтората част на билета, защото няма да мога да стигна до Лондон. Питането ми е как да анулирам полета, така че да се върне сумата, а не премаршрутизиране или ваучър за пътуване. Полета е с British airlines.
Здравейте,
Би трябвало да сте получили имейл от BA за отменения Ви полети и начините, по които могат да Ви бъдат възстановени средствата.
Ако няма такъв, съветваме Ви да се свържете с тях (телефон/имейл). Направете го преди да отменянте полетите си, тъй като след това може да бъде още по-сложно.
Успех!
Поздрави 🙂
Здравейте,
Аз имам закупени билети до Москва за мен и още един колега до Москва за периода 1-12 юли. Със съгласие на партньорите от Русия, командировката се отменя. Имат ли право да си удържат неустойка заради отмяната на полета, след като е във връзка с коронавирус пандемията или не?
Здравейте, Весела,
Ако полетът се състои, а Вие не се качите по Ваше желание, то не бихте могли да получите неустойка.
Но ако полетът Ви бъде отменен (Авиолинията не знае, че вие нямате намерението да летите), то ВИе можете да получите обезщетение от 400 Евро на пътник (във Вашия случай с Москва).
Можете да заявите иска с интегрираната форма на сайта ни: https://www.travelsmart.bg/claim
Това трябва да направите след датата на полета.
Успех!
Здравейте,
имам закупен билет от София за Атина за 27 юли 2020.Получих преди няколко дни имейл,че полетът е сторниран заради корона вируса. Но гърция няма официално предупреждение за навлизане в страната, следващият ми полет с гръцка авиолиния ще се състои. Имам ли право на обещетение в този случай? И това е отделно от възстановяването на сумата по билетите нали?
Благодаря Ви.
Здравейте Ели,
Пробвайте да влезете в контакт с авиолинията.
Ако това е неуспешно, можете да заявите иск за обезщатение. Става бързо и лесно: https://bit.ly/3e82hDD
Успех!
Здравейте,
Имам билети (4бр.) за цялото ми семейство за 18юли от Лондон до България и обратени на 7август. Поради задължителната карантина и от двете страни не можем да си пазволим да пътуваме и поискахме отмяна. Казаха ми, че не може да бъде възстановена никаква сума. Проблемът е, че не ме устрайва смяна на дати, защото ми искат да доплатя £584. Бих желала да си възстановя поне някаква сума. Какви шансове имам? Все пак не съм виновна, че все още има карантина и в двете държави. Знам, че и те нямат вина, но все пак ние така или иначе няма да използваме техните услуги и не е редно да плащам за това.
Здравейте, Елина,
Реално зависите от “гъвкавостта” на билетите Ви и условията при които сте ги закупили – имате ли право на отмяна, безплатна промяна на дати и тн.
Ако нямате такива и полетите се състоят, то решението да не пътувате е само Ваше.
Ако полетите бъдат отменени или променени като дати и час, то Вие бихт емогли да си поискате платената сума обратно.
С коя авиолиния са полетите?