Какво трябва да знаем, когато търсим обезщетение при закъснял полет?
Ако сте човек, който често получава компенсация след закъснял или отменен полет, то вие сте истински късметлия и не само не ви е нужно да четете тази статия, но ще сме истински благодарни, ако споделите как точно сте достигнали това постижение.
Ако обаче и вие сте се сблъсквали с неприятните проблеми, които срещат повечето от пътуващите със самолет, а именно закъснели и неосъществени полети, то вие със сигурност имате нужда да прочетете информацията, която сме подготвили.
За съжаление, изплащането на обезщетение за подобни ситуации се случва рядко и в повечето случаи, след дълъг период от време.
Има ли начин това да се промени и всеки пътник да получава бързи и гарантирани компенсации при закъснения на полет от 1 до 3 часа?
Учудващо, но да. Тук сме Ви споделили как по-точно се осъществява този процес и как да извлечете максимална полза от подобни ситуации.
Какво ще разбера от тази статия?
Тази статия е анализ за различните начини за получаване на обезщетение по „Директива 261 на ЕС“, която задължава авиокомпаниите да изплащат обезщетения при анулиране на полета, закъснение от 3+ часа или отказ от бординг поради презапълване на местата в самолета. Подробно ще ви обясним как работят процесите за изплащане на компенсации и как да изберете най-правилната опция за вас, в случай че полетът ви закъснее или бъде отменен.
Нечестната борба за правото Ви да бъдете обезщетени.
Да си признаем. Повечето авиокомпании затрудняват изплащането на обезщетения. Вярно е — те са задължени по закон да плащат на пътниците за закъсненията и анулациите, случили се по тяхна вина. Но директивата на ЕС не посочва изрично две много важни неща:
Какво точно означава „вина на авиокомпанията“
- Кога точно трябва да ви компенсират (Седмици? Месеци? Години?)
Представете си за секунда, че сте изпълнителен директор на авиокомпания:
- Първо: Бихте ли отговорили бързо на въпросите на пътниците относно забавен полет, ако знаехте, че много от тях ще се откажат от претенциите си, ако не получат отговор от вас до няколко седмици? Авиокомпаниите са съвсем наясно, че на повечето хора им липсва дисциплина и мотивация за продължителни и настоятелни опити. Иначе казано, достатъчно е само да удължат процеса на подаване на иск, за да си спестят плащания за милиони.
- Второ: Бихте ли си признали пред пътниците, че закъснението е по вина на вашата авиокомпания, ако не сте длъжни да го правите (по съдебен път) и ако това ще ги накара да бъдат по-настоятелни в търсенето на своето обезщетение? Особено знаейки, че могат да споделят тази информация с други пътници от същия полет, което ще доведе до нови искове за обезщетение към вашата компания. Тук трябва да споменем важната статистика, че само около ⅓ от всички полети, които са отменени или закъснели 3+ часа, са по вина на авиокомпанията.
Разбира се, не всички играят “мръсно”. Някои ще ви предоставят информация за забавянето и ще ви компенсират в рамките на няколко седмици, стига да отговаряте на условията. Ако сте чували истории на хора, които изпращат един имейл до авиокомпанията и получават обезщетение в рамките на седмица или две, съвсем нормално е да се изкушите:
ОПЦИЯ №1: Да преминете през целия процес сами
Нека преди това обаче разгледаме внимателно стъпките, през които ще преминете.
Стъпка 1: Посещавате сайта на авиокомпанията и се опитвате да намерите формуляр за компенсация на полети или поне имейл, на който да се свържете с тях.
В повечето случаи това е сложен процес, тъй като, както разбрахме, авиокомпаниите нямат интерес да бъдат лесно достижими, защото по този начин губят, а не печелят.
Стъпка 2: След множество усилия, все пак успявате да подадете своя иск, но разбира се, не получавате отговор веднага. Ще се наложи да почакате. (При някои авиокомпании може да отнеме и седмици).
Стъпка 3: Ще бъдете убедени от служителите, че полетът ви не отговаря на изискванията на обезщетение, защото авиокомпанията няма вина. Липсва и споделена публична информация, следователно не можете да докажете обратното, освен ако не заведете съдебен иск срещу авиокомпанията, платите всички съдебни такси и изчакате от няколко месеца до 2 години, за да получите официално становище от съда.
Причината само ⅓ от всички полети, които са отменени или закъснели 3+ часа да подлежат на обезщетение, е, че има десетки фактори извън контрола на авиокомпанията, като например летищни стачки и спешни ситуации, други закъснели полети, здравословни проблеми с пътник и пр. Да не говорим за нещо просто като лошото време.
Ако все още имате желание да потърсите правата си директно от авиокомпанията, задайте си следните въпроси:
- Имате ли време и енергия да се борите за своето потенциално обезщетение?
- Съгласни ли сте да чакате с дни за отговор, който има за цел просто да ви съобщи , че авиокомпанията няма вина за създалата се ситуация?
Ако отговорът ви е отрицателен, но сте истински ентусиаст, който държи на своето, можете да използвате един от следващите 2 вида професионални услуги, които да ви помогнат в този процес.
ОПЦИЯ № 2: Помощ от брокер за компенсации
Този тип компании (например AirHelp, FlightRight, EUFLIGHTDELAY и др.) могат да ви помогнат да получите обезщетение, стига полетът ви да е част от тази щастлива ⅓ от проблемните полети, които отговарят на всички изисквания, а именно да са по вина на авиокомпанията. Нека отново преминем през вашите стъпки:
Стъпка 1: Посещавате уебсайта на брокера. Въвеждате номера на полета си и те ви уведомяват дали имате ШАНС да получите обезщетение.
Ключовата дума тук е ШАНС. Нека да обясним.
Брокерите за компенсации ще ви накарат да подпишете пълномощно, което ще използват, за да ви представляват пред авиокомпанията. Ако евентуално успеят да се преборят за обезщетението ви, ще удържат комисионна от 20-40% за услугата си, в зависимост от размера на обезщетението.
Стъпка 2: Обикновено отнема между няколко месеца и половина година, за да получите парите си — освен ако авиокомпанията не откаже да плати и брокерът заведе дело от ваше име. Това обикновено ще удължи чакането до общо над година.
Какво НЕ трябва да пропускате?
Брокерите удържат комисионна само от успешните искове. Следователно те се фокусират върху най-надеждните случаи, който ще им донесат успех, много по-бързо и с много по-малко усилия.
Повярвайте, повечето брокери няма да си признаят тези факти, а просто ще ви убедят, че полетът ви не отговаря на изискванията за обезщетение.
За да обобщим, кажете ДА на брокерите за компенсации, ако нямате проблем да чакате средно 6 месеца, за да получите парите си. И ако сте готови да рискувате в крайна сметка да останете без никаква компенсация — също като ⅔ от всички случаи.
Кажете НЕ на брокерите за компенсации, ако искате да сте сигурни, че ще получите обезщетение, независимо от причината за забавяне. Начинът да направите това е като използвате трета опция.
ОПЦИЯ № 3: Използвайте услуга за гарантирана компенсация до 24 часа, без да платите и стотинка от джоба си (и получавайте компенсация за полети закъсняващи между 1 и 3 часа)
(Приложението Colibra)
Алтернативата на това да търсите правата си сами или да ползвате брокер за компенсации се нарича “Гарантирана компенсация в рамките на 24 часа при закъснял или отменен полет”. Това е услуга, която не изисква плащане и гарантира компенсация за абсолютно всички закъснения (или отменени полети) от 1+ час нагоре без значение от причината. Единственото нещо, което се изисква от вас, е да регистрирате полета си преди да излетите (и преди той да е закъснял) в приложението на Colibra. Как ви звучи?
С този вид услуга си гарантирате компенсация, платима до 24 часа при всеки отменен или закъснял над 1 час полет — независимо от причината. Тъй като закъсненията с 1+ часа са около 30 пъти по-чести от тези над 3 часа, това означава, че ще получавате обезщетения много, много по-често и то в случаи, в които не би следвало да сте компенсирани (закъснения между 1 и 3 часа). Нека преминем и през стъпките от последната опция.
Стъпка 1: Осигурявате си гарантираното обезщетение до 24 часа. Единственото ви задължение е да регистрирате полета си в приложението преди да сте излетели (т.е. преди да е закъснял или отменен). Не плащате и стотинка за услугата, а се съгласявате с простите условия за ползване на приложението (за това малко по-долу).
Ако след това, по каквато и да е причина, полетът ви закъснее при кацане, например с 90 минути, получавате компенсация от около 40 евро, ден по-късно. Ако закъснее със 120 минути получавате около 70 евро и т.н.
С какво се съгласявате когато ползвате Colibra
Съвсем накратко, за да имате гарантирана компенсация до 30 пъти по-често (полетите, закъсняващи с 1 час са 30 пъти по-чести от полетите, закъсняващи с 3 часа), без да плащате от джоба си, трябва да размените евентуално си бъдещо право за получаването на компенсация от авиокомпанията, ако полетът, който регистрирате кацне с повече от 3 часа закъснение (или е отменен) по вина на авиокомпанията.
С други думи, стига закъснението на полета ви да не надвишава 3 часа (т.е. в повечето случаи), само печелите, защото такива искове не отговарят на изискванията на Европейското законодателство, но вие все пак ще получите обезщетение (например 40 EUR за 90-минутно закъснение). Но ако полетът ви закъснее с 3+ часа или бъде отменен, отново ще получите 40 EUR, въпреки че е ВЪЗМОЖНО да имате право на по-голямо обезщетение от авиокомпанията (в ⅓ от случаите).
На пръв поглед тази сделка изглежда меко казано неизгодна за вас, но всъщност това съвсем не е така.
За да разберете как работа услугата и защо всъщност това е голяма иновация в компенсациите, трябва да ви запознаем с малко сметки:
Сметките зад двата модела на компенсация (брокер срещу Colibra и тяхната гарантирана компенсация)
СТАТИСТИКА – БРОКЕРИ ЗА КОМПЕНСАЦИИ
Статистиката от летищата показва, че приблизително 1 на всеки 120 полета бива отменен или закъснява 3+ часа. Сега умножете това по ⅓ (33% вероятност закъснението на полета ви да е по вина на авиокомпанията). Ще получите шанс 1:360 да вземете около 360 EUR компенсация, в рамките на 6 месеца (средното време на чакане за компенсация). Тоест, средно статистически, ще трябва да пътувате 360 пъти, за да получите 360 евро в обезщетение. Предвид факта, че повечето хора летят само няколко пъти годишно, то най-вероятно, голяма част от тях няма да бъдат компенсирани за проблемен полет. Но най-вече – няма да бъдат компенсирани за всичките полети, които закъсняват между 1 и 3 часа, а те са десетки пъти повече.
Накратко: 1:360 шанс да получите компенсация от 360 евро след 6 месеца. При това САМО ако полетът ви закъснее с 180+ минути или е отменен и САМО ако авиокомпанията е пряко отговорна за това. Без лошо време, без стачки, без технически проблеми, без непредвидени обстоятелства.
СТАТИСТИКА – Colibra
Статистиката показва, че около 1 на всеки 20 полета бива отменен или закъснява с 1+ часа. Дори ако получавате минималната компенсация на Colibra от 20 EUR всеки път, когато полетът ви закъснее с 60 минути, ще вземете обезщетение 18 пъти през следващите си 360 полета, вместо само един път. По този начин отново ще получите същата сума, но на части (18 x 20 = 360 EUR). Индивидуалните компенсации са по-малки, но 20 пъти по-чести, което прави дългосрочния финансов ефект идентичен с това да използвате брокер за компенсации.
Накратко: 100% шанс да получите между 20 – 110 евро (без да плащате нищо от джоба си, тъй като таксата е включена). Без дълги имейли, без чакане, без въпроси. До 30 пъти по-чести компенсации. Същите пари в дългосрочен план, различен бизнес модел, по-малко работа, повече удобство за потребителя. Това най-после дава възможност и на по-рядко пътуващите хора да бъдат обезщетени за закъснелите си полети.
Повече информация можете да получите от видеото по-долу, както и в сайта www.colibra.io
Също така можете да свалите и тествате приложението, както за Android така и за iOS
Как да определя коя е най-правилната опция за мен?
Независимо дали ще се доверите на брокер или на Colibra, вече знаете, че нито една от тези две възможности за компенсация няма за цел да ви подведе – просто различни бизнес модели. Докато брокерите се придържат към изискванията на ЕС, за да помогнат на няколко късметлии сред закъснелите, незабавните компенсации използват сложни алгоритми на вероятност (много подобни на застрахователните продукти), за да направят компенсациите по-чести и да ги разпределят между повече хора.
Има нещо важно, което трябва да вземете предвид, когато избирате коя опция да използвате. Това е как и колко често искате да получавате своите компенсации.
За да обобщим, имате три възможности. Изберете тази, която подхожда най-добре на контекста, на характера ви и на това как летите. Ето няколко примера:
КОНТЕКСТ 1: „Полетът ми вече е отложен / отменен / презапълнен“
(След закъснение)
- „Готов съм да търся правата си сам и да видя какво ще стане. Нямам нищо против да пиша многократно на авиокомпанията “=> Отидете на Опция № 1 (Самостоятелно търсене на компенсация)
- „Не искам да се занимавам с имейли или авиокомпании. Нека някой друг да свърши работата. “=> Отидете на Опция № 2
КОНТЕКСТ 2: „Ще летя скоро“ или „Често пътувам със самолет“
(Преди полет)
- „Обичам да рискувам. Ще изчакам да видя дали полетът ми ще закъснее и ако е така, ще стискам палци да получа хубаво обезщетение “=> Отидете на Опция № 1/2
- „Искам да свърша възможно най-малко работа. Устройва ме да получавам по-ниски, но много по-чести и гарантирани компенсации за всякакви случаи на закъснение “=> Отидете на Опция № 3
Както можете да видите, в компенсациите за полет няма универсално решение. Трябва да вземете предвид кое е най-важно за вас – усилията, времето, сумата, вероятността. И в трите случая ще трябва да направите компромис. Но за разлика от преди, най-после разбирате добре всички налични опции, със съответните им плюсове и минуси.
Ако тази статия ви е харесала толкова, колкото на нас ни хареса да я напишем за вас, споделете я с приятел, на когото ще е полезна.
Разгледайте и други интересни анализи в секцията ни “Полезни статии”
Благодаря Ви! Беше много полезно и интересно.