В тази статия пилота Марио Бакалов ще ни разкаже подробно за неговия анализ на ситуацията в авиоиндустрията породила се след COVID-19, както и неговото мнение за това как ще летим в бъдеще. Приятно четене!
Разгледайте и онлайн магазина на Марио Бакалов
В новия онлайн магазин на Марио Бакалов (www.mariobakalov.com/магазин) ще намерите готини, свежи и оригинални продукти на тема авиция. Колекцията е за малки и големи, за пилоти и такива, които искат да станат, за жени и роднини на пилоти и за всички, чийто сърце бие за авиацията.
Ексклузивен промо код за читателите на TravelSmart за 10 процента намаление до 05 Септември 2020.
Промо код: Pilotscorner10
Как ще летим след Covid-19?
Вероятно и най-големите експерти не могат да отговорят на този въпрос, защото неизвестните са изключително много и динамиката в тази криза е главозамайваща. Добрата новина е, че тази криза важи за всички и няма привилегировани, #weareinthistogether
Но нека погледнем първо какво се случи до сега. След бум години в бранша с недостиг на самолети, слотове и персонал, най-късно през април тази година световната авиация се озова на земята: полетите рязко се намалиха до само 3 % от обичайните движения във въздуха, десетки хиляди самолети бяха зазимени, терминалите затворени. Един от изпълнителните директори на голяма европейска авиолиния добре описа създалата се ситуиация като сподели, че разписанието на авиокомпанията му е сравнима с това от 1955 година.
В последствие наблюдавахме фалити на по-малките в авиоиндустрията и държавни спасителни акции за по-големите. Надеждите за бързо възстановяване скоро стихнаха. Вероятно най-късно сега на всички ни е станало ясно, че летенето скоро няма да се завърне така, както го познаваме.
Факт е обаче също, че нашият глобален и изпълнен от зависимости свят е немислим без авиацията. Тя свързва народи и култури, икономически и технически хъбове, семейства и приятели. Авиацията дава работа на милиони и е мечтата на поколения от хора, които са бленували да бъдат свободни като птички в полет.
Много бързо видяхме, че нищо не може да замести личния контакт и преживяното на живо. Срещам често хора от бизнеса, които с отегчение разказват за поредната зуум среща, скайп разговор или уебинар. Приятелите ми мечтаят за близки и далечни пътувания, които безспорно са истинска инспирация за всички нас и ни карат да се чувстваме по-живи и да усещаме този така вълнуващ и разнообразен свят.
„Ако Ви е страх от Корона, се качете на самолет.“
Аз бях един от щастливците, които това лято вече направиха няколко полети. Не като пилот, а като доволен пътник. Въпреки притесненията на мнозина, обективно погледнато, един самолет не е само технически най-сигурното превозно средство, а и от епидемиологична гледна точка. Различни научни изследвания от цял свят потвърждават може би малко преувеличеното, но статистически съвсем правилното твърдение на същия горе споменат директор на авиокомпания, който казва: „Ако Ви е страх от Корона, се качете на самолет.“
Всъщност рискът от инфекция в самолет е наистина минимален, защото въздухът на борда отговаря на изискванията на операционни зали в болницата. Това е така поради фактът, че той циркулира вертикално, минава през високоефективни филтри, които пречистват 99,99% от вирусните партикули и се сменя изцяло на всеки две минути. Задължителното носене на маски на борда намаля риска допълнително. До момента доказаните случаи по света на инфекция в самолет се броят на пръсти. Американски учени изчисляват риска за инфекция в самолет на 1:4300.
Защо обаче авиацията работи все още на ниски обороти?
Причините са няколко. От една страна човек и да иска, няма много опции за пътувания извън Европа, светът е така да се каже затворен. Голяма част от държавите по света не разрешават на туристи или бизнесмени да влязат в държавата им, други разрешават, но под големи рестрикции като 14-дневна карантина. От друга страна в Европа, даже и пътуванията да са разрешени, ежедневно излизат нови рестрикции, области се обявяват за рискови, въвеждат се задължителни тестове или карантини, така че никой не може да планува добре почивката и бизнес пътуването си. Тази огромна несигурност се отразява неминуемо на предварителните записвания и резервации. Те са общо взето нулеви за трансконтиненталните полети и на ниско ниво при европейските дестинации.
Напоследък се наблюдава и една сериозна преференция към ласт минит пътувания, хората изчакват до последния момент как ще се развие ситуацията. В момента из Европа летят около 30-40 % от полетите спрямо същия период през миналата година. Полетите за далечните дестинации са под 20% спрямо предишни години. Всичко това води до една притеснителна картина, която вероятно няма скоро да се подобри осезаемо, макар че някои напредничеви авиокомапнии като Луфтханза предлагат флексибилни тарифи с опция за промяна на резервацията и гаранция за завръщане при неочаквана епидемиологична криза или заболяване при пестоят в друга държава. Също така във Франкфурт и Мюнхен има центрове за безплатни тестове на летището, които са много добре организирани и предлагат резултати в рамките на няколко часа. С други думи, авиокомпаниите наистина правят всичко по силите им с иновационни услуги и улеснения за пътниците, за да се насърчат резервациите. Но и те не могат да влиаят на политическите или епидемиологичните решения на съответните държави.
Какво означа всичко това за авиацията в близко бъдеще?
Най-вероятно от моя гледна точка ситуацията няма да се промени в идните месеци: в Европа според мен няма да има повторен локдаун и границите ще останат отворени с възможни регионални или локални мерки и рестрикции. С флексибилността обаче, която предлагат авиокомпаниите не виждам риск за правене на резервации, даже и дългосрочно, които в най-лошия случай трябва да бъдат безплатно променени или канселирани. Медицинският риск на борда ще остане нисък, особено на късите полети с кратка експозиция.
Дългите трансконтинентални полети извън Европа ще останат предизвикателство, тъй като повечето популярни дестинации са затворени за туризъм или бизнес, така например големите туристически центрове в Азия като Тайланд, Индонезия, Сингапур, Филипините, Виетнам, Китай, Япония или пък ако погледнем на запад, САЩ. Също така ЕС ги е обявил за рискови държави. Надеждата ми е, че Азия ще отвори постепенно, защото идва туристическия сезон и някои от тези държави са силно зависими от туризъма и освен това в повечето нямат ръст на заболелите от Ковид-19. Очаква се и САЩ да отвори границите за туристи, въпреки многобройните инфицирани с корона, но вероятно това ще стане след президентските избори през ноември. Но и тук могат да се очакват краткосрочни промени зависещи от епидемиологичната обстановка и политиката. Желаещите да посетят тези държви ще трябва да изчакат още малко докато има сигнали от различните правителства, включително и това на ЕС.
В дългосрочен план голямата надежда е ваксина, която може да промени и подобри ситуацията и възвърне пътуванията, особено извън Европа. Докато обаче хората масово се ваксинират, ще мине време и за това очаквам осезаеми улеснения в летенето най-рано през средата на 2021 г.
В идните 6-12 месеца летенето ще бъде със задължителни маски, вероятно летищата в кооперация с авиокомпаниите ще започнат да предлагат, а може би и налагат, PCR тестове, които сигурно скоро ще станат доста по-бързи и ефективни (проби от слюнка и резултати в рамките на минути). Смятам, че трайни фаворити в дестинациите няма да има, тъй като виждаме динамиката в епидемиологичната обстановка. Т.н. суперспрединг ивентс или експоненциални инфекциозни процеси в населението ще са способни да променят ситуацията в даден регион за дни, поне докато няма ефективна и масово приета ваксина.
Когато се започне с имунизирането е много вероятно да се въведат имунизационни паспорти, с които да може да се докаже имунизацията.
Какво ще се случи с цените на самолетните билети?
В цените за билети наблюдаваме сериозен спад на повечето места из Европа. Причината е, че авиолиниите искат да насърчават пътувания и предлагат в момента повече места от реално нужните. Обратното важи за трансокеански полети: там предложените възможности и контингенти са заради гореспоменатите причини много малки и цените сътветно високи. Това ще се промени рязко, когато и тези държави се отворят към бизнес и туризъм и отпаднат от списъците за рискови държави въведени от ЕС.
В дългосрочен план обаче очаквам осезаемо увеличение на цените за билети. Причините са очевидни: както 11.септември промени авиацията по отношение на сигурността и скъпите мерки около нея, така и корона променя начина на пътуване, което също струва много средства на летищата и авиолиниите, например за обурудване на борда или на летището. Да не забравяме също милиардите кредити от правителствата, които също трябва да бъдат върнати някой ден и ефектът от по-малко конкуренция заради фалиралите авиопревозвачи. Всичко това ще повлияе на рентабилността в авиацията и така върху цените.
Финални думи за бъдещето на авиацията и как ще летим след COVID-19
Въпреки черните облаци на небето, съм убеден , че няма бъдеще без авиация. Според мен не е решаващо точно кога ще постигнем същия брой полети както преди кризата, а да има перспектива и ясна положителна тенденция. Не мога да си представя, че хората ще преглътнат жаждата си за приключения и преживявания и не вярвам, че виртуалните събирания са ефективни и могат да заместят личния контакт. В този свързан свят, самолетите са една незаменима част от глобалното общество и допринасят за един мирен, толерантен и по-добър свят. А може би след тази криза ще разберем още по-добре този факт и ще оценим авиациатя и свободата свързана с летенето. Може би ще осъзнаем, че един билет за 9.99 няма как да допринася за едно устойчиво бъдеще на този бранш.
Накрая ни пожелавам да бъдем внимателни и отговорни едни към други и скоро отново да полетим свободно и щастливо в небесата. И кой знае, някой ден може да чуете моя глас от пилотската кабина или пък да ме видите като пътник до Вас.
Щастливи кацания и до скоро!
Марио Бакалов
Не пропускайте да разгледате и онлайн магазина на Марио Бакалов (www.mariobakalov.com/магазин), където ще намерите готини, свежи и оригинални продукти на тема авиция. Колекцията е за малки и големи, за пилоти и такива, които искат да станат, за жени и роднини на пилоти и за всички, чийто сърце бие за авиацията.
Ексклузивен промо код за читателите на TravelSmart за 10 процента намаление до 05 Септември 2020.
Промо код: Pilotscorner10
Приятни полети!
Как ще летим след COVID-19
TravelSmart
Други интересни публикации можете да намерите в раздел “Полезни статии”
~Чудесни предложения !