Как получихме обезщетение за закъснение от под 3 часа
В тази статия ще се опитаме да споделим опита си от една нова услуга за получаване на обезщетения при закъснял полет.
В случай се сте пропуснали, разгледайте и статията ни за 3 неща, които трябва да знаем за компенсациите при закъснял полет.
Стандартните методи: Как процедирахме до преди това лято?
Ако сте от хората, които пътуват сравнително често със самолет, най-вероятно сте преживели не едно или две закъснения на полет. Както навярно повечето от Вас, в тези случаи през годините процедирахме по двата познати начина. Или се опитвахме да си издействаме самостоятелно обезщетението или ползвахме услугите на познатите брокери за компенсации, които само при успех си удържат такса от около 25-30%.
В самостоятелните ни борби сме успявали само веднъж да се преборим. Това се случи след полет със скандинавските авиолинии SAS при пътуване от Ставангер (Норвегия) до Брюксел (Белгия), при който си изпуснахме връзката в Копенхаген и се наложи да преспим там. Както процедират и повечето авилиниии, SAS първоначално се опитаха да ни “отбият” споменавайки причини извън техния обхват. Но с доза упоритост, внимателно подготвени няколко последващи имейла и отказ от наша страна за ваучер за полети на SAS, стигнахме до успеха – реалното парично обезщетение.
Останалите ни опити за самостоятелна битка са били неуспешни и за това постепенно започнахме да прибягваме към вече доста популярните брокери за компенсации (компании от типа на AirHelp), които заявяват иск от наше име и преминават през целия процес. При успех те си удържат предварително заявената такса, която нормално е между 25% и 35% от размера на обезщетението. Чрез този метод също сме успявали да стигнем до един успешен край. В доста от случаите или закъснението ни е било под 3 часа или причината за него не е била в авиолинията, а някъде другаде – стачка, метеорологични условия и тн. (поне според брокера ни).
Как получихме 120 лв за закъснение на полета ни от 103 минути?
След над 10 години пътувания и борба за обезщетения по гореспоменатите 2 начина, миналото лято научихме за Colibra и за иновативния им подход. Така решихме да ги пробваме при пътуването ни до Португалия.
Свалихме приложението и въведохме бордните си карти. (Достъпно е за устройства на Android и iOS) Цялата процедура ни отне само няколко минутки. Приложението е доста удобно и дори забавно (ще видите защо 🙂 )
Как работи Cоlibra с 2 думи?
Начинът, по който Colibra работи е малко по-различен от конвенционалните модели, които бяхме срещали до сега.
Необходимо е да регистрираме полетите си като въведем бордните си карти преди часа на излитане, за да може да получим фиксирана и гарантирана компенсация, ако полетът ни закъснее поне с 60 минути. Също така обаче, потребителят има възможността сам да избере да получи по-голяма сума на обезщетение, като увеличи времето на закъснение например с 90 мин. В нашата ситуация например, ако бяхме оставили настройката по подразбиране за закъснение над 60 мин, Colibra щеше гарантирано да ни изплати и ние да получим 40 евро, в случай че полетът ни закъснее с толкова. Ако обаче бяхме избрали по-голямо време на закъснение (например 2 часа или повече), то тогава ако се беше случило, щяхме да получим гарантирано 70 евро.
Colibra изплаща сумата буквално на следващия ден след закъснелия Ви полет. Като в замяна ние им даваме съгласието си те да претендират за обезщетение от авиолинията в случай, че полетът ни закъснее с над 3 часа, което се случва доста по-рядко в сравнение със закъснения между 1 и 3 часа. Използвайки Colibra, ние се съгласихме да получим по-малка, но сигурна компенсация, а при евентуално право да вземем няколко стотин евро, даваме възможност на Colibra да вземе тази сума от авиокомпанията и да я разпредели на по-малки компенсации, с които други пътуващи като нас да бъдат утешени при наличие на много честите закъснения под 3 часа.
Какво направихме преди полета ни от Лисабон към София?
По-запалените по залози пътешественици, могат да намерят момента с избора на закъснение доста интересен, но ние решихме да действаме по-практично. Билетът ни Лисабон – София струваше 59 Евро на човек и ние избрахме точно това ниво на застраховка (така че да ни излезе полета безплатен 🙂 ), което означаваше, че ще получим сумата ако полетът ни закъснее с поне 1 ч. и 43 мин.
Както можете да видите на скрийншота по-горе, това което се случи е че полетът закъсня с 2 ч. и 27 мин. Прибрахме се вкъщи доста късно, но пък с един позитивен привкус и немалка доза любопитство.
Още на следващия ден, получихме имейл от Colibra:
В отговор на имейла изпратихме данните на банковата сметка и благодарихме за бързата реакция.
Още на следващия ден, получихме по сметката си 120 лв., което беше приятен жест имайки предвид левовата равностойност на 59 Евро (115.39 лв.).
Така след по-малко от 48 часа след закъснелия ни полет вече имахме избраната от нас компенсация в сметката си.
Заключителни думи
Една от добрите инициативи на ЕС за гражданите, които пътуват със самолет е че европейското законодателство ни защитава от закъснели полети с над 3 часа по вина на компанията. Реално погледнато обаче, това не се случва твърде често, а и когато се случи, борбата ни да получим компенсацията си в пълния й размер не е лесна и продължава дълго време. Алтернативното решение на Colibra е интересно за тези, които биха искали да получават по-често макар и по-малки суми и то още на следващия ден без излишна допълнителна комуникация. Разбира се, има потребители, които все пак биха искали да изчакат техния полет със закъснение от 3+ часа и да се преборят сами за компенсацията или пък такива, които предпочитат брокерите и евентуално да получат 65-75% от обезщетението за полета им закъснял с повече от 3 часа. Хубавото е че имаме възможност за избор и има подходящо решение за всеки.
Ползвали ли сте вече Colibra? Моля споделете с коментар по-долу опита си. Благодарим Ви. 🙂
Оставете коментар